Психолог радить

Оголошення!

 В Україні працює тренажер для психологічної підтримки підлітків

Запуск тренажера для психологічної підтримки підлітків в Україні є важливим кроком для забезпечення доступу до психологічної допомоги та консультацій для молоді.

Платформа “Happy Mind Help” може надавати важливі ресурси та вправи для підлітків, які стикаються зі стресом, тривожністю, депресією або іншими психологічними викликами. Це є безпечним та дискретним способом отримувати підтримку та інформацію.

Якщо у вас або ваших близьких є потреба в психологічній підтримці, завжди важливо звертатися до фахівців у цій сфері. Але онлайн-ресурси можуть служити корисним доповненням до професійного консультування.

Запропонований у додатку QR-код веде до розділу «Психологічний тренажер для підлітків» за посиланням 👉 https://happymind.help/teen

Як виховати стійкість у воєнний час?
10 порад батькам та педагогам

🔸Війна принесла страх прям додому. Через те, ви можете вдаватися в питання, як навчити свою дитину виходити за межі страхів, які приносить час війни.

🔸Хороша новина полягає в тому, що так само як ваша дитина вчиться читати та писати, вона може навчитися навичок стійкості — здатності добре адаптуватися перед обличчям біди, травми, трагедії, загроз чи навіть значних джерел стресу.

Які поради можуть допомогти вам навчити своїх дітей стійкості?

1️⃣Говоріть з дітьми. Якщо у дітей виникають запитання, відповідайте на них чесно, але просто та впевнено. Запитайте їх, що, на їхню думку, відбувається, і послухайте відповіді. Не ігноруйте їхні почуття — вони можуть сказати, що бояться, і ви повинні бути готові відповісти, що це нормально боятися. Використовуйте чорно-білу мову, яка не залишає місця для сумнівів: «Я завжди буду піклуватися про тебе».

2️⃣Створіть емоційно безпечним простір. Проводьте значно більше часу зі своєю дитиною. Грайте в ігри, читайте або просто тримайте дитину поруч.

3️⃣Обмежте кількість новин, які дитина дивиться. Вимкніть телевізор або радіо, коли увімкнено висвітлення війни. Вам не потрібно приховувати те, що відбувається у країні від дітей, але й ви не повинні піддавати їх постійним картинкам трагедій. Приберіть журнали та газети, які мають страшні обкладинки, обмежте перегляд новин в соцмережах.

4️⃣Усвідомте, що стреси війни посилює щоденні стреси. Зазвичай ваша дитина може впоратися з невдалим тестом або насмішками серед школярів, але розумійте, що зараз  діти можуть реагувати гнівом або поганою поведінкою на стрес, який зазвичай не дратує їх. Запевніть дитину, що ви впевнені, що він/вона старається якнайкраще.

5️⃣Складіть розпорядок дня і дотримуйтесь його. Дітей заспокоюють звичайні розклади. Відведіть час на виконання домашнього завдання, зараз можливо це потребувати більше часу, аніж зазвичай. По можливості збережіть графік дитини близьким до мирного часу.

6️⃣Подбайте про себе. Якщо ви цього не зробите, у вас буде менше терпіння і менше креативності, коли дитина потребуватиме і те, й інше. Подбайте про себе, щоб ви могли піклуватися про дитину, коли та прийде за відчуттям безпеки до вас.

7️⃣Повторюйте дітям, що з ними все буде добре. Запевніть їх, що вони будуть захищені. Складіть план на випадок ситуацій евакуації для сім’ї та поділіться всіма його частинами, які, на вашу думку, може зрозуміти дитина. Якщо хтось з батьків, чи родичів в армії чи теробороні, допоможіть дитині зрозуміти, що це робота члена їхньої сім’ї, як і робота дитини – продовжувати навчатися.

8️⃣Спостерігайте за ознаками страху та тривоги, які діти можуть не передати словами. Дитина стала дуже прив’язаною до вас, потребує більше обіймів і поцілунків, ніж зазвичай? Оцінки дитини раптово впали? Заохочуйте дитину писати історії або малювати картинки, які показують відчуття, якщо дитина не може передати словами.

9️⃣Зверніться за допомогою до дитини. Те, що дитина маленька, не означає, що вона не може виконувати відповідні віку роботи. Переконайтеся, що дитина знає, як її дії сприяють гаразду всієї родини. Якщо дитина знає, що у неї є роль і що вона може допомогти, вона буде відчувати себе більш впевненою.

1️⃣0️⃣Описуйте дитині позитивні перспективи майбутнього. Ні ви, ні ваша дитина раніше не проходили через війну, але ви повинні пояснити дитині, що війни закінчуються. Коли ви говорите про погані часи, переконайтеся, що ви згадуєте і про хороші часи в майбутньому.

Панічна атака у дитини

398809326_756499109822942_1249757421642562260_n

Як залишитися психічно здоровими в умовах стресу

Виховання і темперамент дитини. Поради батькам

У чому різниця між темпераментом та характером? 
 
ТЕМПЕРАМЕНТ – незмінна вроджена особливість людей, яка відповідає за прояв емоцій та енергії. Темперамент часто плутають з характером, але це суттєво різні поняття:
🔹Характер формується оточенням та обставинами, натомість темперамент – даність від народження.
🔹Темперамент проявляється відразу. Про те, який характер має малюк, можна дізнатися через пару років.
🔹Темперамент впливає на розвиток деяких рис характеру (наприклад, товариськість). Але завдяки характеру можна навчитися стримувати деякі несприятливі прояви темпераменту.
🔹Характер протягом життя може змінюватися, темперамент – ні.
 
✴️ТИПИ ТЕМПЕРАМЕНТУ У ДІТЕЙ✴️
✅САНГВІНІК. Діти цього типу темпераменту чіплятимуться з розмовами до всіх і з будь-якого приводу. Сангвінікам завжди не сидиться на місці. Ігри в них найчастіше активні і змінюються так само швидко, як і настрій маленьких непосид.
✅ХОЛЕРИК. Дітям-холерикам не підвладні власні емоції, які вириваються з них назовні та завжди помітні оточуючим. Холерики так само активні та товариські, як і сангвініки, проте люблять керувати та спрямовувати усіх довкола.
✅ФЛЕГАТИК. Спокійні та врівноважені флегматики ніколи не поспішають, вони дуже повільні. Доволі рішучі, якщо чимось захоплені, намагатимуться дізнатися про це все. Їм можна довірити клопітку роботу – зроблять у кращому вигляді, адже завжди виконують доручення. Перш ніж потоваришувати з кимось, довго придивляються до оточення.
✅МЕЛАНХОЛІК. Уразливі та чутливі діти, часто задумливі і перебувають у сумному настрої. Вони нерішучі і безініціативні, нові знайомства даються їм важко. До нового колективу звикають довго.
 
    Чому деякі діти швидко освоюються в незнайомому середовищі знаходять собі розваги, а інші не відходять від батьків ні на крок?
Темперамент керує типом мислення та виходом емоцій дитини. Тому сангвініки та холерики швидко освотюються на новому місці, а флегматики та меланхоліки довго адаптуватимуться до нього.
Батькам варто визначити темперамент дитини, щоб зрозуміти та прийняти її. У дитинстві можливо скоригувати прояви темпераменту та навчити дитину взаємодіяти із зовнішнім світом у рамках її вроджених особливостей. Батьки, дізнавшись на які важелі потрібно натиснути, зможуть зацікавити дитину, розвинути її таланти, розрахувати фізичні та розумові навантаження.
Темперамент ніколи не зустрічається у чистому вигляді, проте, придивившись до дитини, ви зможете визначити провідний тип. Дотримуйтесь виховання дитини на кшталт темпераменту, згладжуючи гострі кути і відточуючи позитивні сторони. А найголовніше – любіть свою дитину, і тоді з неї виросте гармонійна і любляча людина.

Про дитячі вікові кризи

🔷КРИЗА НОВОНАРОДЖЕНОСТІ🔷
👉перші тижні життя
🟣 ПРИЧИНИ:
✔️дитина навчається жити поза утробою матері
✔️адаптується до безводного простору
✔️навчається дихати, смоктати грудь, перетравлювати їжу
✔️пристосовується до коливань температур
✔️адаптується робота та налагоджується взаємодія всіх органів
🟣 ПРОЯВИ КРИЗИ:
✔️слабкість зору та слуху
✔️багаточисленні рефлекси
✔️тривалі періоди сну
✔️збідненість емоцій
🟣 ЯК СПРАВЛЯТИСЯ?
✔️постійний контакт дитини з мамою з перших хвилин життя
✔️грудне вигодовування
✔️оперативне реагування на плач малюка
✔️максимальний тілесний контакт
✔️ласка та любов
✔️вміння переключати увагу дитини
✔️підтримка ініціативи дитини
✔️винахідливість та почуття гумору.
🔷
КРИЗА ПЕРШОГО РОКУ ЖИТТЯ
🔷
👉 12-18 місяців
🟣 ПРИЧИНИ:
✔️бажання активніше пізнавати навколишній світ
✔️усвідомлення своєї самостійності
✔️необхідність в отриманні більшої свободи
✔️невідповідність дитячих «хочу» та «можу»
✔️вивчення дитиною меж дозволеності
🟣 ПРОЯВИ КРИЗИ:
✔️непослух, як індикатор потреби в підвищенній увазі
✔️бажання все робити самостійно
✔️загострена реакція на зауваження та заборону
✔️надмірна капризність
🟣 ЯК СПРАВЛЯТИСЯ?
✔️терпимість з боку найближчих
✔️стійкість до маніпуляцій з боку дитини
✔️вміння переключати увагу дитини
✔️підтримка ініціативи дитини
✔️винахідливість та почуття гумору.
 
🔷КРИЗА ТРЬОХ РОКІВ🔷
👉 2,5 – 4 роки
🟣 ПРИЧИНИ:
✔️усвідомлення своєї особистості, «свого Я» – окремого від батьків
✔️прагнення до незалежності
✔️відмова від опіки, звичних норм
✔️жага до самостійності
🟣 ПРОЯВИ КРИЗИ:
✔️негативізм
✔️впертість
✔️непослух
✔️істерики
✔️протестна поведінка
🟣 ЯК СПРАВЛЯТИСЯ?
✔️уникнення гіперопіки та авторитаризму
✔️бути послідовними
✔️заохочувати самостійність дитини
✔️шукати компроміси через креативне переключення уваги
✔️акцентуація уваги на сильних сторонах та успіхах дитини.
🔷КРИЗА ШКІЛЬНОГО ВІКУ
🔷
👉 6 – 8 років
🟣 ПРИЧИНИ:
✔️зміна виду провідної діяльності (з ігрової до навчальної)
✔️усвідомлення та освоєння нової соціальної ролі – «учень», «учениця»
✔️розширення меж соціалізації дитини
✔️оціночне ставлення до своєї особистості
🟣 ПРОЯВИ КРИЗИ:
✔️негативізм
✔️надмірна зарозумілість
✔️неадекватна самооцінка
✔️підвищена конфліктність
✔️розширення кордонів своїх прав та можливостей
🟣 ЯК СПРАВЛЯТИСЯ?
✔️приймати «дорослість» дитини
✔️зміцнювати віру дитини в свої сили
✔️надавати особистий позитивний приклад сприймання реальності
✔️підтримувати тісний емоційний контакт з дитиною
✔️наділяти обов’язками в межах можливостей дитини.
🔷КРИЗА ПІДЛІТКОВОГО ВІКУ🔷
👉 12 – 14 років
🟣 ПРИЧИНИ:
✔️гормональна перебудова організму
✔️прискорення темпів фізичного росту та розвитку
✔️усвідомлення статевої приналежності та сексуальності
✔️пошуки себе
✔️необхідність самоствердження
🟣 ПРОЯВИ КРИЗИ:
✔️підвищена емоційна збудливість
✔️нестриманість поведінки
✔️агресивність
✔️байдужість та емоційна «холодність»
✔️швидка зміна настрою
🟣 ЯК СПРАВЛЯТИСЯ?
✔️розмовляти з підлітком як з дорослим, уникаючи шантажу та нотацій
✔️шукати баланс між свободою та контролем
✔️уникати нав’язливості думок та оціночного ставлення
✔️пропонувати підтримку
✔️ставитися з розумінням та терплячістю
 
🚺🚹 Вікові кризи необхідні й неминучі. Через них проходить кожен з нас, тільки терміни їх настання у кожного свої. Важливо пам’ятати, що діти вчаться тому, що бачать, а не тому, чому їх вчать. І в першу чергу дитина відтворює життєві принципи і норми поведінки людей, які мають найбільший для них авторитет – своїх батьків. Тому, якщо ми хочемо, щоб наші діти були зібраними, врівноваженими, талановитими, успішними – БУДЬМО ТАКИМИ Й МИ, і вони обов’язково цього навчаться у нас.
Текст Тетяни Павлюк
(Майстерня дитячої психології)

Насильство - це не ок!
В Україні стартує акція «16 днів проти насильства»

Яким буває насильство? Це не лише удари та синці, але й приниження, позбавлення найнеобхіднішого, контроль, шантаж тощо. Зараз пояснимо, які види насильства та як їх розрізнити.
🔸 Фізичне насильство — нанесення побоїв та інших тілесних ушкоджень, порушення фізичного чи психічного здоров’я. Сюди входять не лише побої, але й, наприклад, позбавлення їжі та відпочинку, примус до вживання наркотиків та алкоголю.
🔸 Економічне насильство — позбавлення житла, їжі, одягу та іншого майна чи коштів, на які постраждалі мають передбачене законом право. Наприклад, перешкоджання роботі та навчанню, відмова у використанні власних коштів на свій розсуд.
🔸 Психологічне насильство пов’язане з дією на психіку шляхом словесних образ або погроз, переслідування, залякування, якими навмисно спричиняються емоційна невпевненість, нездатність захистити себе. Це різноманітні маніпуляції на кшталт газлайтингу, шантажу, постійної критики.
🔸 Сексуальне насильство — це протиправне посягання на статеву недоторканість іншої людини, а також будь-які дії сексуального характеру щодо неповнолітнього/-ї. Це домагання, зґвалтування, дотики без згоди, вербальний примус до близькості.
Будь-яке насильство, навіть якщо воно не залишає слідів на тілі, є злочином. Якщо ви страждаєте від насильства, не мовчіть — зверніться по захист та підтримку!

Правила безпеки в Інтернеті

  • 1. Використовуйте надійний пароль – комбінуйте букви, цифри та інші символи.
  • 2. Не вірте всьому, що читаєте – завжди перевіряйте достовірність джерела.
  • 3. Не викладайте особисту інформацію про себе, своїх рідних, друзів і знайомих в Інтернеті.
  • 4. Не ховайтеся за анонімністю екрану комп’ютера. Не кажіть того, що не могли б сказати людині в обличчя.
  • 5. Подумайте двічі, перш ніж поширити будь-яку інформацію. Як і в житті, потрібно думати про наслідки того, що говориш.
  • 6. Не поширюйте в Інтернеті контент незаконного або непристойного змісту.
  • 7. Переконайтеся, що ваш профіль у соціальній мережі закритий від сторонніх (перевірте налаштування безпеки).
  • 8. Додавайте “у друзі” тільки тих, кого дійсно знаєте: навіть якщо це друзі ваших друзів, але особисто ви не знайомі, краще зайвий раз перестрахуватися.
  • 9. Вашим друзям слід питати вашого дозволу, перш ніж завантажувати фотографії з вами або позначати вас на фотографіях в соціальних мережах. Не бійтеся сказати їм про це, і самі теж дотримуйтесь цього правила.
  • 10. Не переходьте за посиланнями, прикріпленим в імейл-повідомленнях – безпечніше вводити адресу в рядок браузера самому.

Джерело: Попков О. 10 правил безпечного користування Інтернетом [Електронний ресурс] / Олександр Попков. – 2017.

Про дитячу брехню

Прооективна методика "Дерево" (Л.П. Пономаренко)

Пропонуємо пройти дуже простий психодіагностичний тест.

 Його мета: визначити  сьогодення особистості, її бажаний емоційний стан та становище в суспільстві. Інтрукція складається всього з одного речення: “Віднайдіть на малюнку дерева чоловічка, який найбільше на Вас схожий”. 

Віднайшли? Тоді можна перейти до інтерпретації результатів:

  • Якщо ви вибрали позицію № 1, 3, 6 або 7, то це характеризує вас як цілеспрямовану людину, яка не боїться ніяких перешкод.
  • Якщо ваш вибір припав на один з наступних номерів: 2, 11, 12, 18 або 19, то ви товариська людина, котра завжди надасть будь-яку підтримку друзям.
  • Вибір чоловічка під номером 4 визначає вас як людину зі стійкою життєвою позицією, яка бажає домогтися всіляких успіхів без подолання труднощів.
  • Номер 5 – ви часто буваєте стомлені, слабкі, у вас невеликий запас життєвих сил.
  • Вибір припав на чоловічка під номером 9 – ви веселий чоловік, що любить розваги.
  • Номер 13 або 21 – ви замкнуті, часто схильні до внутрішніх тривог та уникаєте частого спілкування з людьми.
  • Номер 8 – ви любите поринути в себе, міркувати про щось своє і занурюватися у власний світ.
  • Якщо ви вибрали номер 10 або 15 – у вас нормальна адаптація до життя, ви перебуваєте в комфортному стані.
  • Номер 14 – ви падаєте в емоційну прірву, і швидше за все, схильні до внутрішньої кризи.
  • Позицію номер 20 зазвичай вибирають люди з завищеною самооцінкою. Ви природжений лідер і хочете, щоб люди прислухалися саме до вас і ні до кого іншого.
  • Вибір припав на чоловічка № 16? Ви відчуваєте себе втомленим від необхідності підтримувати когось, але, можливо, ви побачили на цій картинці, що номер 17 вас обіймає – в такому випадку ви схильні розцінювати себе як людину, оточену увагою.                          

Ось такий простий психологічний тест дає змогу дізнатися про себе трішки більше і відчути себе професійним психологом, здатним здійснити психодіагностику.