Перелік актів законодавства, чинних відомчих нормативно-правових актів у галузі позашкільної освіти
Закони України
- Про позашкільну освіту (від 22.06.2000 № 1841-III)
- Про основні засади державної політики у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності ( від 13.12.2022 № 2834-IX)
- Про День пам’яті та перемоги над нацизмом у Другій світовій війні 1939-1945 років (від 29.05.2023 № 3107-IX).
Укази Президента
- Указ Президента України від 02.08.2000 р. № 945/2000 Про гранти Президента України для обдарованої молоді
- Указ президента України від 30.09.2010 № 927/2010 Про заходи щодо розвитку системи виявлення та підтримки обдарованих і талановитих дітей та молоді
- Указ Президента України №286/2019 Про Стратегію національно-патріотичного виховання” на 2020-2025 роки
- Указ Президента України від 03.12.2020 р. №533/220 Про забезпечення створення безбар’єрного простору в Україні
- Указ Президента України від 24.03.2021 р. №119/2021 Про національну стратегію у сфері прав людини
- Указ Президента України від 21 квітня 2022 р. №266/2022 Питання Національної ради з відновлення України від наслідків війни
Постанови та розпорядження Кабінету Міністрів України
- Постанова Кабінету Міністрів України від 14.06.2000 р.№ 963 Про затвердження переліку посад педагогічних та науково-педагогічних працівників, (поточна редакція – Постанова Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2022 р. № 979 Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України з питань діяльності спеціальних закладів загальної середньої освіти)
- Постанова Кабінету Міністрів України від 06.05 2001 № 433 Про затвердження переліку типів позашкільних навчальних закладів і Положення про позашкільний навчальний заклад (поточна редакція – Постанова Кабінету Міністрів України від від 7 травня 2022 р. № 544 Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 6 травня 2001 р. № 433)
- Розпорядження Кабінету Міністрів України від 08.12.2009 р. № 1494-р Про затвердження плану заходів щодо підвищення рівня патріотичного виховання учнівської та студентської молоді шляхом проведення на постійній основі тематичних екскурсій з відвідуванням об’єктів культурної спадщини
- Постанова Кабінету Міністрів України від 27.08.2010 р. № 769 Про внесення змін до Положення про позашкільний навчальний заклад
- Постанова Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 р. №1187 Про затвердження Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності (поточна редакція – Постанова Кабінету Міністрів України від 24.03.2021 р. №365 Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 р. № 1187)
- Розпорядження Кабінету Міністрів України від 09.08.2017 р. №526-р Про Національну стратегію реформування системи інституційного догляду та виховання дітей на 2017-2026 роки та План заходів з реалізації її І етапу (поточна редакція – Розпорядження Кабінету Міністрів України від 2 червня 2021 р. № 691-р Про внесення змін до Національної стратегії реформування системи інституційного догляду та виховання дітей на 2017-2026 роки)
- Розпорядження Кабінету Міністрів України від 03 жовтня 2018 р. № 710-р Про схвалення Концепції розвитку громадянської освіти в Україні (поточна редакція – Розпорядження Кабінету Міністрів України від 8 жовтня 2022 р. № 893-р Про внесення змін до Концепції розвитку громадянської освіти в Україні
- Постанова Кабінету Міністрів України від 27.12.2018 р. № 1190 Про затвердження Положення про сертифікацію педагогічних працівників
- Постанова Кабінету Міністрів України від від 09 грудня 2020 р. № 1236 Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2
- Постанова Кабінету Міністрів України від 05 серпня 2020 р. №695 Про затвердження державної стратегії регіонального розвитку на 2021-2027 роки
- Розпорядження Кабінету Міністрів України від 14. 04. 2021 р. № 366-р Про схвалення Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року
- Постанова Кабінету Міністрів України від 27 червня 2023 р. № 651 Про відміну на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2
Накази Міністерства освіти і науки України
- Наказ МОН України від 12.07.2001 р. № 510 Про затвердження Порядку видачі випускникам позашкільних навчальних закладів свідоцтв про позашкільну освіту (поточна редакція – Наказ МОН України від 12.08.2009 N 746 Про внесення змін до Порядку видачі випускникам позашкільних навчальних закладів свідоцтв про позашкільну освіту
- Наказ МОН України від 11.08.2004 р. № 651 Про затвердження Положення про порядок організації індивідуальної та групової роботи в позашкільних навчальних закладах (поточна редакція – Наказ МОН України від 10.12.2008 N 1123 Про внесення змін до Положення про порядок організації індивідуальної та групової роботи в позашкільних навчальних закладах)
- Наказ МОН України від 05.11.2009 р. № 1010 Про затвердження Положення про центр, палац, будинок, клуб художньої творчості дітей, юнацтва та молоді, художньо-естетичної творчості учнівської молоді, дитячої та юнацької творчості, естетичного виховання
- Наказ МОН України від 31.10.2012 №1230 Про затвердження Типових штатних нормативів позашкільних навчальних закладів (поточна редакція – Наказ МОН України від 03.07.2017 № 948 Про внесення змін до деяких наказів Міністерства освіти і науки України і Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України)
- Наказ МОН України від 23.08.2012 р. № 947 Про затвердження Примірної інструкції з ведення ділової документації в позашкільних навчальних закладах
- Наказ МОН України від 30.07.2013 № 1047 Про затвердження Положення про відомчі заохочувальні відзнаки Міністерства освіти і науки України (поточна редакція – Наказ МОН України від 31.10.2016 № 1295 Про внесення змін до Положення про відомчі заохочувальні відзнаки Міністерства освіти і науки України)
- Наказ МОН України від 01.10.2014 № 1122 Про затвердження Змін до Положення про почесні звання «Народний художній колектив» і «Зразковий художній колектив»
- Наказ МОН України від 15.12.2017 р. №1527 Про затвердження положення про Всеукраїнський конкурс “Джерело творчості”
- Наказ МОН України від 08.06.2018 р. Про затвердження Положення про Єдину державну електронну базу з питань освіти (поточна редакція – Наказ МОН України від 31.05.2022 № 507 Про внесення змін до Положення про Єдину державну електронну базу з питань освіти та Положення про Реєстр суб’єктів освітньої діяльності Єдиної державної електронної бази з питань освіти)
- Наказ МОН України від 03.01.2019 № 7 Про затвердження плану впровадження Концепції розвитку педагогічної освіти
- Наказ МОН України від 01.02.2019 р. № 114 Про проведення навчання, підвищення кваліфікації та перевірки знань посадових осіб з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності
- Наказ МОН України від 05.01.2021 р. №17 Про затвердження типової освітньої програми закладу позашкільної освіти (Зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 11 березня 2021 р. за № 308/35930)
- Наказ МОН України від 06.06.2022 № 527 Про деякі питання національно-патріотичного виховання в закладах освіти України та визнання таким, що втратив чинність, наказу Міністерства освіти і науки України від 16.06.2015 № 641
- Наказ МОН України від 09.09.2022 №805 Про затвердження Положення про атестацію педагогічних працівників
- Наказ МОН України від
- Наказ МОН України № 552 від 12.05.2023 Про затвердження Положення про порядок здійснення інноваційної освітньої діяльності
- Наказ МОН України № 675 від 05.06.2023 Про затвердження Порядку здійснення експертизи, надання грифів навчальній літературі та навчальним програмам
- Наказ МОН України від 21.08.2023 р. № 1022 Про забезпечення навчання учнів, які виїхали з України внаслідок повномасштабного вторгнення російської федерації і здобувають освіту в закладах освіти країни перебування та України (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 01 вересня 2023 р. за № 1535/40591)
Листи Міністерства освіти і науки України
- Лист МОН України від 18.07.2013 р. №1/9-502 Про навчальні програми з позашкільної освіти
- Лист МОН України від 19.05.2020 р. № 6/643-20 Про надання організаційно-методичних рекомендацій щодо навчання за допомогою дистанційних технологій в позашкільній освіті
- Лист МОН від 07.07.2020 р.№ 1/9-363 Про методичні рекомендації щодо застосування порядку організації інклюзивного навчання в закладах позашкільної освіти
- Лист МОН України від 17.08. 2021 р. № 1/9-414 Про організацію освітнього процесу
- Лист МОН України від 16.03.2022 р. №1/3472-22 Про виконання Указу Президента України Володимира ЗЕЛЕНСЬКОГО від 16.03.2022 №143/2022
- Лист МОН України від 18.03.2022 р. №1/3544-22 Про забезпечення освітнього процесу в закладах позашкільної освіти під час дії воєнного стану
- Лист МОН України від 29.03.2022 р. № 1/3737-22 Про забезпечення психологічного супроводу учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні. (Додаток 1. Додаток 2)
- Лист МОН України від 12.04.2022 р. № 1/4068-22 Щодо недопущення участі неповнолітніх у наданні інформації ворогу про військові позицій Збройних сил України
- Лист МОН України від 25.04.2022 р. № 1/4444-22 Про оплату праці працівників закладів освіти
- Лист МОН України від 13.05.2022 р. №1/5119-22 Про здійснення превентивних заходів серед дітей та молоді в умовах воєнного стану в Україні. (Додаток до листа)
- Лист МОН України від 11.07.2022 р. №1/7707-22 Про підготовку закладів освіти до нового навчального року та опалювального сезону в умовах воєнного стану
- Лист МОН України від 17.05.2023 р. № 1/6990-23 Про підготовку закладів освіти до нового навчального року та проходження осінньо-зимового періоду 2023/24 року
- Лист МОН України від 21.08.23 №1/12492-23 Про пріоритетні напрями роботи психологічної служби у системі освіти у 2023/2024 навчальному році
- Лист МОН України від 23.08.2023 №1/12609-23 Про організацію освітньої діяльності в закладах позашкільної освіти у 2023/2024 навчальному році
- Лист МОН України від 24.08.2023 № 1/12702-23 Щодо організації виховного процесу в закладах освіти у 2023/2024 навчальному році
- Лист МОН України від 27.10.2023 №1/16742-23 Про застосування державної мови у сфері освіти
- Листи Інституту модернізації змісту освіти
- Лист ІМЗО від 21.03.2023 № 21/08-397 Про рекомендації щодо використання навчальної літератури та навчальних програм з позашкільної освіти
- Лист ІМЗО від 01.08.2023 № 21/08-1242 Методичні рекомендації щодо розвитку STEM-освіти в закладах загальної середньої та позашкільної освіти у 2023/2024 навчальному році
- Лист ІМЗО від 16.08.2023 № 21/08-1330 «Про методичні рекомендації щодо змісту та оформлення навчальних програм з позашкільної освіти»
Освітня програма БТДЮ
Вступ
Комунальний заклад позашкільної освіти Миколаївської міської ради Миколаївської області «Будинок творчості дітей та юнацтва Інгульського району» діє відповідно до Статуту закладу, затвердженого управлінням освіти Миколаївської міської ради, наказ від 06.09.2021 №173.
Освітню програму розроблено відповідно законів України «Про освіту» та «Про позашкільну освіту», «Про наукову і науково-технічну діяльність», Положення про позашкільний навчальний заклад, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 06 травня 2001 року №433,Положенням про порядок організації індивідуальної та групової роботи в позашкільних навчальних закладах, затвердженим наказом Міністерства освіти і науки України від 11 серпня 2004 р. № 651 та зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 20 серпня 2004 р. за № 1036/9635, Концепції національно-патріотичного виховання в системі освіти України, затвердженій наказом Міністерства освіти і науки України від 06 червня 2022 року № 527, нормативних актів департаменту освіти і науки Миколаївської обласної державної адміністрації, Програми розвитку освіти Миколаївської області на 2021- 2025 рр. а також із урахуванням особливостей соціально-економічного розвитку регіону, освітніх запитів дітей та їх батьків, запитів інших закладів освіти, молодіжних і дитячих громадських організацій.
- Місія, візія та ключові цінності закладу
Місія закладу – формування універсального креативного освітнього розвивального середовища, відкритого для кожної дитини, що забезпечує реалізацію її потреб, запитів та інтересів у самореалізації, соціалізації, включення у суспільні відносини, професійне самовизначення, розвиток творчих здібностей у сфері культури, мистецтва, техніки, туризму та краєзнавства, екології, спорту і наукових знань.
Візія закладу:
- розвиток стратегії якості, максимальної доступності та практичної спрямованості позашкільної освіти у різногалузевих сферах знань і напрямках діяльності для дітей та учнівської молоді Інгульського району м.Миколаєва;
- створення гнучкої системи асортименту освітніх послуг, технологій і процесів їх реалізації,максимально орієнтованої на інтереси їх потенційних споживачів з урахуванням індивідуальних та суспільних потреб;
- функціонування і розвиток освітньо-професійного осередку закладу у культурному і науково-освітньому просторі міста;
– інноваційне та мотиваційне трансформування освітньої діяльності закладу;
– інформаційно-методичне провайдерство та координація освітньої діяльності, орієнтованої на розвиток пізнавальних, творчих, практичних, соціальних та інших життєвих компетентностей та самоактуалізацію вихованців, учнів і слухачів БТДЮ Інгульського району м.Миколаєва;
-створення багатовекторного сучасного культурно-дозвіллєвого простору для здобувачів освіти, працівників закладу і громади Інгульського району м.Миколаєва.
Ключові цінності:Батьківщина, патріотизм, дитина, громада,гідність, свобода, відповідальність, справедливість, толерантність, професіоналізм, духовність.
- Мета та завдання освітнього процесу в закладі
Метою освітнього процесу БТДЮ Інгульського району є реалізація права громадян на здобуття позашкільної освіти, розвиток у вільний від навчання час здібностей дітей та учнівської молоді у сфері освіти, культури, фізичної культури і спорту, різних видів творчості, здобуття ними первинних професійних знань, вмінь і навичок, необхідних для їх соціалізації, подальшої само- та/або професійної реалізації, організація їх змістовного дозвілля.
Основними завданнями освітнього процесу БТДЮ Інгульського району є:
-реалізація державної політики у сфері позашкільної освіти;
– проєктування навчально-виховного простору, спроможного швидко і мобільно реагувати на зміни громадсько-суспільного характеру,покращувати якість життя і формувати позитивне ставлення до нього у дітей і учнівській молоді у системі позашкільної освіти;
– надання креативних та неформальних можливостей для гармонійного розвитку і формування особистості вихованців, учнів і слухачів через залучення до різних напрямів діяльності позашкільної освіти;
– застосування прогресивних ідей та найкращих практик розвитку і педагогічної підтримки здібних та обдарованих вихованців, учнів і слухачів, стимулювання їх творчого потенціалу;
– формування у здобувачів позашкільної освіти пізнавальної, практичної, творчої, соціальної та інших життєвих компетентностей,які будуть затребувані у сучасному суспільному житті та користуватися попитом на ринку праці;
– формування і задоволення потреб здобувачів позашкільної освіти у професійному самовизначенні, творчій самореалізації, навчанні впродовж життя;
– посилення національно-патріотичного виховання, формування громадянської позиції, просвіти з питань особистої безпеки;
– пропозиція сучасних форм культурно-дозвіллєвих практик для організації творчості, відпочинку і свят вихованців, учнів і слухачів закладу;
– проведення профілактичної роботи серед дітей та учнівської молоді щодо підтримки здорового способу життя, попередження девіантної поведінки і бездоглядності;
– забезпечення доступності позашкільної освіти шляхом поширення дистанційних та інших форм навчання;
– організація безпечного освітнього середовища для здобувачів освіти та всіх працівників закладу в умовах військової агресії російської федерації проти України;
– розвиток інклюзивного освітнього середовища у закладі;
-здійснення методичного сервісу освітніх запитів вихованців, учнів і слухачів та педагогічного складу закладу.
Головними принципами освітнього процесу БТДЮ Інгульського району є:
гуманізація, що визначає пріоритети завдань творчої самореалізації особистості, її виховання, створення умов для вияву обдарованості і талантів здобувачів освіти, формування гуманної особистості;
єдність загальнолюдських і національних цінностей, що забезпечує у змісті освітнього процесу органічний зв’язок і духовну єдність української національної культури з культурою народів світу; розвиток культури всіх національних меншин, що проживають на території України; сприяє усвідомленню пріоритетності загальнолюдських цінностей над груповими;визначає позашкільну освіту як важливий засіб національного розвитку й гармонізації національних і міжнаціональних відносин в Україні;
демократизація, що передбачає автономію закладів позашкільної освіти різних типів та форм власності у вирішенні основних питань змісту їх діяльності, розвитку різноманітних форм співробітництва та партнерства всіх учасників освітнього процесу;
науковість і системність, що полягає в забезпеченні оптимальних умов для інтегруючої функції освітніх процесів в умовах досягнення основної мети позашкільної освіти;
безперервність, наступність та інтеграція, що забезпечує єдність всіх ланок освіти, об’єднання зусиль закладів позашкільної освіти з іншими закладами та організаціями; цілісність і наступність позашкільної освіти, спрямованої на поглиблення та конкретизацію освітнього процесу; набуття освіти упродовж всього життя, за умови наступності та концентричності;багатоукладність і варіативність, що передбачає можливість широкого вибору змісту, форми і засобів позашкільної освіти, альтернативність у задоволенні духовних запитів здобувачів освіти, їх пізнавальних та інтелектуальних можливостей та інтересів, запровадження поліваріантності навчальних програм, поглиблення і розширення їх практичної сприятливості, референції та індивідуалізованого освітнього процесу;
добровільність і доступність, що передбачає право вибору та доступності в забезпеченні потреб абсолютності у творчій самореалізації, духовному самовдосконаленні, здобутті додаткових знань, умінь та навичок, підготовки до активної професійної та громадської діяльності;
самостійність і активність особистості, що полягає у забезпеченні психолого-педагогічної атмосфери, яка сприяє виявленню, розвитку і реалізації здобувачами освіти пізнавальної самостійності, творчої активності, прояву обдарованості і таланту;
практична спрямованість, що передбачає набуття здобувачами освіти певних умінь і навичок, орієнтацію на трудову діяльність у ринкових умовах, їх розширення та розвиток, а також впровадження в життя за умов інтеграції з наукою і виробництвом.
Зміст освітнього процесу БТДЮ Інгульського району складає інтелектуальна, творча, практична і соціальна діяльність,що провадиться у закладі на засадах особистісного замовлення дітей і їх батьків за різними напрямами позашкільної освіти та спрямована на формування гармонійно розвиненої особистості і компетентностей здобувачів позашкільної освіти.Освітній процес у закладі позашкільної освіти здійснюється за кількома напрямами:художньо-естетичним, туристсько-краєзнавчим, еколого-натуралістичним, науково-технічним, дослідницько-експериментальним, соціально-реабілітаційним, гуманітарним.
Зміст освітнього процесу визначається також такими освітніми компонентами як навчальний план і навчальні програми позашкільної освіти.
Навчальний план БТДЮ Інгульського району презентує структуру навчального року(початок і закінчення занять за семестровою системою; окремий план, за яким заклад працює у канікулярні, вихідні та святкові дні), повний перелік мережі гуртків, секцій, студій, інших творчих об’єднань, що діють у БТДЮ Інгульського району та кількості груп у них і рівнів навчання. Структура навчального року у БТДЮ Інгульського району може змінюватись згідно з рішенням педагогічної ради та за погодженням з місцевими органами управління освітою з урахуванням регіональних особливостей, кліматичних умов і в умовах воєнного стану.
У навчальних програмах БТДЮ Інгульського району визначається організація освітнього процесу відповідно до конкретного напряму і профілю різних форм позашкільної роботи у закладі,термін навчання у гуртках, секціях, студіях та інших творчих об’єднаннях, сплановані і організовані дії для досягнення очікуваних результатів навчання.
ІІІ. Система управління освітнім процесом.
БТДЮ Інгульського району – це комплексний заклад позашкільної освіти, що є об’єктом комунальної власності Миколаївської міської ради Миколаївської області (рішення виконавчого комітету Миколаївської міської ради від 02 квітня 1992 року № 31-р).
Органом управління та координації роботи БТДЮ Інгульського району є управління освіти Миколаївської міської ради Миколаївської області, відповідно до повноважень, визначених Положенням про управління освіти Миколаївської міської ради (рішення Миколаївської міської ради від 24 грудня 2020 № 2/26).
Управління БТДЮ Інгульського району здійснює директор. Директор призначається на посаду та звільняється з посади рішенням Миколаївської міської ради, щовиступає Власником закладу у встановленому законодавством порядком. Директор самостійно вирішує питання діяльності закладу, за винятком тих,що віднесені законодавством та Статутом БТДЮ Інгульського району до компетенції Власника та Органу управління закладу.
Основними вектороми управлінської праці директора є: організація спільної діяльності членів трудового колективу БТДЮ; створення і забезпечення умов здійснення освітнього процесу відповідно до чинного державного законодавства, відомчих нормативних документів, локальних актів і Статуту БТДЮ;організація і забезпечення адміністративно-господарської діяльності закладу.
З метою розвитку та удосконалення освітнього процесу, професійної діяльності педагогічних працівників у закладі створено педагогічну раду – постійно діючий колегіальний орган управління закладу.
Кількість засідань педагогічної ради визначається їх доцільністю, але не може бутименше ніж два рази на рік. У закладі діє методична рада, до складу якої входять педагогічні працівники та інші учасники освітнього процесу. Методична рада є дорадчим органом.
Органом громадського самоврядування БТДЮ Інгульського району є загальні збори колективу, які скликаються не рідше ніж один раз на рік. Повноваження зборів визначаються чинним законодавством України. Загальні збори колективу закладу проводяться за участю директора, заступника директора, керівників відділів, що входять до складу закладу, педагогічних та інших працівників, які залучаються до освітнього процесу, а також представників учнівського самоврядування, батьківської громадськості.
Структуру управління та субординаційні зв’зки БТДЮ Інгульського району зображено на додатках 9 і 10.
Рішення соціально-економічних питань, що стосуються діяльності закладу, готуються і приймаються директором за участю трудового колективу. Взаємовідносини трудового колективу, в особі профспілкового комітету та адміністрації, в особі директора, регулюються колективним договором. У БТДЮ Інгульського району, за рішенням загальних зборів або ради закладу, можуть створюватися і діяти піклувальна, учнівська та батьківська ради.
Структурними підрозділами БТДЮ Інгульського району є: методичний відділ, художньо-естетичного відділ, організаційно-масовий відділ.
Відповідно до Типових штатних нормативів позашкільних навчальних закладів, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 31.10.2012р. №1230 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції
- Навчальний план та обґрунтування його вибору України 19.11.2012 р. за №1935/22247, визначається кількість посад (штатних одиниць) закладу.
Штатний розпис БТДЮ Інгульського району розробляється із дотриманням вимог, передбачених цими Типовими штатними нормативами, з урахуванням типу закладу освіти, контингенту вихованців, кількості груп, режиму роботи закладу, площ і санітарного стану приміщень, будівель і споруд, наявності філій і структурних підрозділів а також технічних засобів навчання, обладнання та спорядження (див. дод.1)
- Навчальний план та обґрунтування його вибору
При формуванні робочого навчального плану освітнього процесу БТДЮ Інгульського району враховано вимоги законів України «Про освіту», «Про позашкільну освіту», «Про наукову і науково-технічну діяльність», Положення про позашкільний навчальний заклад, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06 травня 2001 р.№ 433, Положення про порядок організації індивідуальної та групової роботи в позашкільних навчальних закладах, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 11 серпня 2004 р. № 651 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 20 серпня 2004 р. № 1036/9635, Типових навчальних планів для організації навчально-виховного процесу в позашкільних навчальних закладів системи Міністерства освіти і науки України, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 22 липня 2008 р. № 676.
Загальний обсяг навчального навантаження:
Загальний обсяг навчального навантаження БТДЮ Інгульського району визначається напрямом позашкільної освіти та рівнем творчого об’єднання, допустимим навантаженням для різних вікових категорій відображається у навчальних планах (див. дод.3, 4, 5, 6) і навчальних програмах (див. дод.7)
Прийом вихованців до Будинку творчості дітей та юнацтва може здійснюватися протягом навчального року (у міру закінчення комплектування гуртків, груп та інших творчих об’єднань) за їх бажанням і за згодою батьків або осіб, які їх замінюють, як на безконкурсній основі, так і за конкурсом, умови якого розробляються закладом. Для зарахування вихованців до окремих об’єднань (спортивних, хореографічних, туристських тощо) потрібна довідка медичного закладу про відсутність у них протипоказань для занять у даному об’єднанні. До Будинку творчості дітей та юнацтва Інгульського району зараховуються вихованці, як правило, віком від 5 до 18 років за заявою батьків або осіб, які їх замінюють.
Тривалість занять у БТДЮ Інгульського району визначається навчальними планами і програмами з урахуванням психофізіологічного розвитку та допустимого навантаження для різних вікових категорій і становить для вихованців, учнів і слухачів:
– віком від 3 до 6 років – 30 хвилин;
– віком від 6 до 7 років – 35 хвилин;
– інших – 45 хвилин.
Короткі перерви між заняттями є робочим часом керівника гуртка і визначаються режимом щоденної роботи закладу. Початок і закінчення занять, заходів визначається керівником БТДЮ Інгульського району відповідно до режиму роботи закладу та правил внутрішнього трудового розпорядку з урахуванням допустимого навантаження вихованців.
Режим щоденної роботи встановлює освітній заклад з урахуванням рекомендацій центральних і місцевих органів виконавчої влади, у сфері управління яких він перебуває, а також правил внутрішнього розпорядку та колективного договору БТДЮ Інгульського району.
Навчальний рік у БТДЮ Інгульського району починається з 1 вересня. Комплектування гуртків, груп здійснюється у період з 1 по 15 вересня, який вважається робочим часом керівника гуртка, групи або іншого творчого об’єднання закладу. Тривалість навчального року встановлюється Міністерством освіти і науки України або іншим центральним органом виконавчої влади, до сфери управління якого належить БТДЮ Інгульського району, за погодженням з Міністерством освіти і науки України.
У канікулярні, святкові та неробочі дні освітній заклад може працювати за окремим планом, затвердженим керівником. У період канікул БТДЮ Інгульського району організовує поза розкладом різноманітну масову роботу з вихованцями, надаючи їм усі наявні можливості для повноцінного оздоровлення, дозвілля і відпочинку на спортивно-оздоровчих базах, у таборах, оздоровчо-екскурсійних поїздках, експедиціях, конкурсах, змаганнях, тощо. У літній період на базі БТДЮ Інгульського району може працювати профільний табір (або відпочинковий табір з денним перебуванням дітей).
- Навчальні програми
Навчальні програми, що використовуються у освітньому процесі БТДЮ Інгульського району визначають мету, завдання, зміст, обсяг, порядок, способи організації освітньої діяльності закладу та вимоги до її результатів у рамках гурткової роботи за певними напрямами і профілями позашкільної освіти.У освітньому процесі БТДЮ Інгульського району використовуються:навчальні програми з позашкільної освіти, схвалені науково-методичною комісією з позашкільної освіти науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України;рекомендовані МОН; затверджені місцевими органами виконавчої влади -Департаментом освіти, науки та молоді Миколаївської облдержадміністрації;затверджені закладами освіти та іншими суб’єктами освітньої діяльності -науково-методичною радою Миколаївського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти і консультативною радою Центру професійного розвитку педагогічних працівників (див. дод.7.).
Навчальні програми, що використовуються у освітньому процесі БТДЮ Інгульського району затверджені у встановленому порядку і розміщені на офіційному сайті закладу.
VІ. Методичне забезпечення освітньої програми
Методичне забезпечення освітньої програми БТДЮ Інгульського району являє собою комплекс документів (освітня програма, навчальний план, навчальні програми, річний план роботи закладу, науково-методична продукція, навчально-методична література, наочні і дидактичні матеріали), які містять системний опис освітнього процесу, що підлягає реалізації на практиці. Воно виступає в якості дидактичного засобу управління підготовкою педагогів – керівників гуртків, інформаційною моделлю освітньої системи БТДЮ Інгульського району, визначає структуру та відображає елементи його освітнього процесу.
Реалізація змісту позашкільної освіти та досягнення очікуваного результату роботи закладу здійснюється за наступними позиціями методичного забезпечення:
- Розробка навчально-методичної документації освітнього процесу:
- розробка освітньої програми закладу, яка містить характеристику змісту позашкільної освіти, особливості організації освітнього процесу та освітню місію БТДЮ Інгульського району. Освітня програма закладу розробляється на основі Типової освітньої програми закладу позашкільної освіти, затвердженої центральним органом виконавчої влади; схвалюється педагогічною радою закладу, затверджується керівником закладу та погоджується із засновником. Освітня програма вибудовується з урахуванням диференціації та індивідуалізації освітнього процесу БТДЮ Інгульського району.Освітня програма забезпечує реальні умови для вибору індивідуальної траєкторії розвитку БТДЮ Інгульського району, виступає гарантом досягнення обраних освітніх рівнів і технологічним засобом управління якістю позашкільної освіти у закладі;
- укладання і затвердження на підставі освітньої програми річного плану роботи закладу, де конкретизується організація освітнього процесу;
- укладання робочого навчального плану закладу на навчальний рік, де формується загальний обсяг навантаження з урахуванням мережі гуртків, секцій, студій, інших творчих об’єднань, що діють у БТДЮ Інгульського району та кількості груп у них, рівнів навчання і структури навчального року;
- вибір навчальних програм, за якими здійснюється організація освітнього процесу у закладі, у якості яких використовуються Типові навчальні програми, рекомендовані Міністерством освіти і науки України і адаптовані програми, складені на основі Типових навчальних програм.
У розробці різних видів навчально-методичної документації беруть участь представники адміністрації закладу (директор, заступник директора з навчально-виховної роботи), методичний відділ та педагогічні працівникі.
- Розробка власної науково-методичної продукції,накопичення і оновлення банку навчально-методичних матеріалів за певними аспектами:
– інструктивно-методичні рекомендації до занять за необхідними напрямами і профілями позашкільної освіти;
– питання модернізації організації освітнього процесу у закладах позашкільної освіти із використанням технологій дистанційного навчання;
– впровадження системи забезпечення якості освітньої програми закладу;
– наочні і дидактичні матеріали (схеми, малюнки, фотографії, стенди, слайди,картки-завдання, інструменти, зразки, макети, моделі тощо)для групової, самостійної та індивідуальної роботи;
-робота над науково-методичною проблемою (у 2023-2026 навчальному році обрано розробку науково-методичної теми «Формування національно-патріотичної свідомості вихованців закладів позашкільної освіти в умовах пізнавально-творчої діяльності»)
– методика підготовки, організації та проведення різноманітних культурно-дозвіллєвих заходів.
Даний вид роботи спрямовується і безпосередньо здійснюється співпрацівниками методичного відділу сумісно із педагогічним складом закладу.
- Забезпечення кожної навчальної програми актуальним програмно-методичним матеріалом до якого входять: методичні рекомендації щодо особливостей гурткової роботи (спрямованість, застосування певних навчально-виховних технологій, основні види навчання); плани – конспекти занять; практикум (дидактичні вправи, завдання, ігри, тести тощо); наочні і дидактичні матеріали (відео-занять, майстер-класів, зразки творів мистецтва, презентації, навчальні ігри, різноманітні дидактичні картки; малюнки, схеми, таблиці, графіки, діаграми, карти).
Методичне забезпечення роботи у гуртку за певним напрямом та профілем позашкільної освіти представлено у формі певного умовного комплексу, який відображає сутність гурткової роботи, обґрунтовує кожен з рівнів засвоєння теоретичного і практичного матеріалу; включає у себе наочний і дидактичний матеріал відповідно до організаційної форми позашкільної роботи. Завдяки такій умовній комплексності методична робота за кожною темою навчальної програми перетворюється у формування своєрідного «кейсу», який дозволяє поєднувати властивості друкованого, електронного, аудіо-, відео-, мультимедійного (як комбінованої форми представлення інформації на одному носієві) варіантів матеріалу.Це забезпечує заняття у гуртку оптимальним мінімумом інструментарію і засобів навчання і виховання, документацією, що допомагає педагогу зробити їх цікавими та ефективними і підвищує якість освітнього процесу у цілому.Дані матеріали можуть бути адаптовані до дистанційного навчання (викладені на сайті закладу або різноманітних навчальних платформах, надіслані на електронну пошту) і широко використовуватися під час проведення онлайн занять з вихованцями, що є актуальним в умовах воєнного стану та карантинних обмежень.
Методичне забезпечення кожної навчальної програми здійснюється особисто педагогом, який провадить роботу у гуртку за допомогою методичної служби закладу.
Усі інформаційні і науково-методичні матеріали, що розробляються у рамках освітньої діяльності БТДЮ Інгульського району отримують кваліфікований методичний супровід.
VІI. Організація освітнього процесу в закладі
Провідними формами організації освітнього процесу у БТДЮ Інгульського району є гуртки, групи, секції, клуби, ансамблі, що функціонують у очному, дистанційному і мішаному режимі,які обираються залежно від безпекової ситуації умісті та з урахуванням побажань здобувачів освіти.
Набір дітей у гуртки відбувається у серпні та вересні навчального року (в умовах воєнного стану визначається безпековою ситуацією у місті), як на безконкурсній основі, так і за конкурсом, умови якого розробляються закладом і здійснюється за принципами свободи вибору, власних уподобань та здібностей. Наповнюваність груп гуртків, секцій, студій та інших творчих об’єднань встановлюється директором БТДЮ Інгульського району залежно від профілю, навчального плану, програм та можливостей освітнього, тренувального процесу, рівня майстерності вихованців, учнів і слухачів і становить не більше 15 осіб.
Реалізація позашкільної освіти у БТДЮ Інгульського району здійснюється за художньо-естетичним, декоративно-ужитковим, науково-технічним, туристсько-краєзнавчим, еколого-натуралістичним, (див. дод.8).За відповідними напрямами роботи у гуртках формується кількість груп.
Заняття у гуртках протягом року проводяться на базах закладів ЗЗСО міста згідно з укладеними меморандумами про співпрацю; розкладу, затвердженим директором, у відповідності до вікових особливостей вихованців, учнів і слухачів із дотриманням санітарно-гігієнічних та безпекових норм. Режим роботи закладу укладається за семиденним графіком.
Заняття проводяться у формі індивідуальних і групових занять.
Групові заняття становлять: репетиції (у тому числі, зведені) для оркестрових, вокальних, хореографічних, театральних, інших колективів, постановка спектаклів, шоу-програм, концерти, екскурсії, експедиції, туристські, спортивні, спортивно-технічні змагання, походи, конкурси, конференції, освітні та наукові програми, проекти, акції, зльоти, виставки.
Індивідуальні заняття включають наступні види робіт: гра на музичних інструментах; постановка голосу (або вокал); індивідуальна хореографічна або конкурсна підготовка; консультації для слухачів, кандидатів у члени та дійсних членів.
Вибір форм і методів навчання працівники закладу визначають самостійно, враховуючи конкретні умови роботи, забезпечуючи водночас досягнення конкретних очікуваних результатів, зазначених у навчальних програмах.
Розширення формату роботи і збагачення асортименту освітніх послуг БТДЮ Інгульського району забезпечується поєднанням різних форм організації освітнього процесу у зв’язку із вимушеним перериванням його звичного перебігу, викликаного спочатку тривалими карантинами, потім – військовою агресією російської федерації на території нашої держави.
Окремою сферою діяльності освітнього процесу БТДЮ Інгульського району стало залучення інформаційних і комунікаційних технологій навчання.Швидке і потужне поширення інформаційного поля у сучасному суспільстві за посередництвом нових технічних засобів масової комунікації, їх важливість у здійсненні професійних функцій педагогічних працівників, а також посилений інтерес дітей до цифрових засобів, сучасної медіатехніки, її незамінність для дитячого розвитку, робить затребуваною у освітньому просторі, зокрема у сфері позашкільної освіти медіа, медіаосвіту, медіаграмотність. У БТДЮ Інгульського району покроково здійснюється опанування даної галузі, зокрема активно використовуються такі технічні пристрої як комп’ютери, ноутбуки, мобільні пристрої з доступом до інтернету; відбувається поширення інформації через засоби масової інформації (ЗМІ), власні інтернет-ресурси:
– сайт БТДЮ http://infosvita.pp.ua/bdut-ingr/?cat=1;
– сторінкаFB https://m.facebook.com/profile.php?id=147508445978844&ref=content_filter ;
– YouTube канал https://youtube.com/channel/UCCMq08kjeRO5G8fQqTnu3fA.
Використання роботи з Інтернет-простором у освітньому процесі БТДЮ Інгульського району обумовлює збагачення змісту, форм і методів виховної діяльності у гуртках і творчих об’єднаннях закладу.
Ще однією особливістю організації освітнього процесу закладу став перехід до дистанційного режиму роботи, у зв’язку із вищезазначеними факторами. Дистанційне навчання надає можливість переміщатися процесу організації і теорії навчання у нову площину за допомогою іншого способу зв’язку. Важливе місце у системі дистанційного навчання займають технологічні засоби, що на інформаційно-комунікативному рівні сприяють наданню освітніх послуг. Методичним відділом закладу організуються підготовчі заходи, до змісту яких включено вивчення роботи з Word, Exel, соціальними мережами (Facebоok, Instagram), дистанційними платформами, середовищами для проведення відеоконференцій, вебінарів (Classroom, Zoom, Skype), хмарними сервісами (Google-диск) тощо. Також приділяється увагу умінню працювати у месенджерах Viber і Telegram під час роботи з групою вихованців.
Дистанційне навчання у закладі, здійснюється трьома шляхами:
– синхронне навчання, що передбачає наявність онлайн спілкування між вихованцем і педагогом у режимі реального часу. Подібне спілкування реалізовується у «прямому ефірі», де дитина контактує через засоби зв’язку безпосередньо з педагогом;
– асинхронне навчання – дозволяє вихованцям вчитися у своєму власному темпі, повертаючись і перечитуючи, пропускаючи або прискорюючи процес засвоєння матеріалу на свій розсуд. Даний вид дистанційного навчання потребує самостійного планування або планування за допомогою педагога, дедлайнів. Воно має відбуватися за допомогою електронного листування, відео – уроків, створених педагогом блогів, сайтів тощо. Переваги даного виду дистанційного навчання полягають у відведенні більшої кількості часу, потрібного для опрацювання тієї чи іншої теми або необхідного для дітей з різними освітніми потребами; можливості планування, виходячи з наявних умов освітнього процесу (так, наприклад, якщо дитина не має власного гаджету для спілкування через соціальні мережі або хмарно орієнтоване середовище, вона може самостійно обрати та спланувати графік роботи);
– гібридне дистанційне навчання, під час якого зустрічі з дітьми проводяться у синхронні (наприклад, у вигляді відеоконференції) і водночас застосовується асинхронне навчання, що дає можливість дітям самостійно планувати свої заняття у вільний час вдома, виходячи з власних і безпекових умов.
Використання дистанційного навчання у закладі надає можливість здійснювати наступні функції у рамках освітнього процесу:
– надання освітніх матеріалів для вихованців гуртка;
– здійснення контролю виконання завдань гуртківцями;
– забезпечення інтерактивної співпраці керівника гуртка та вихованців;
– швидке оновлення і доповнення матеріалів для роботи у гуртку.
Форми організації освітнього процесу можуть уточнюватись та розширюватись у змісті окремих програм гуртків протягом навчального року.
На сайті БТДЮ Інгульського району створений розділ «Дистанційне навчання», в якому буде висвітлюватися перебіг освітнього процесу та план дозвіллєвих заходів у закладі та гуртках за різними напрямками роботи, методична робота педагогів закладу.
Впровадження ІКТ-технологій і технологій дистанційного навчання забезпечує організацію, функціонування та управління освітнім процесом закладу у сучасних й водночас безпечних умовах.
Змістом контролю навчальних досягнень здобувачів освіти у закладі є комплексна перевірка освітньої діяльності вихованців,учнів і слухачів БТДЮ Інгульського району, у процесі якої здійснюється засвоєння змісту певних напрямів і профілів діяльності позашкільної освіти: формуються знання, загальнонавчальні та профільні уміння і навички, розвиваються творчі здібності, оцінні судження.
У освітньому процесі БТДЮ Інгульського району застосовуються діагностувальні і процесуальні види контролю.
Попередній контроль проводиться перед початком гурткової роботи або нового розділу навчальної програми з метою визначення існуючих знань здобувачів позашкільної освіти або знань з найважливішого матеріалу попереднього навчального року, півріччя або рівня. Попередня перевірка здійснюється з метою з’ясування вихідного рівня знань, умінь і навичок здобувачів освіти або спрямована на ліквідацію прогалин у знаннях, уміннях і навичках гуртківців.
Поточний контроль здійснюється керівником гуртка у ході засвоєння кожної теми навчальної програми, але є необов’язковим, хоча й може здійснюватися за бажанням педагога чи з урахуванням особливостей напряму і профілю позашкільної освіти. За умови здійснення даного виду контролю діагностується засвоєння здобувачами освіти лише окремих компонентів компетентностей за профілем навчальної програми. Основними функціями поточної перевірки є навчаюча і стимулююча.
Тематичний контроль проводиться після вивчення теми або розділу програми. Його метою є діагностування якості засвоєння вихованцями, учнями і слухачами навчального матеріалу з окремої теми, встановлення відповідності рівня засвоєння програмним вимогам.
Підсумковий контроль проводиться наприкінці кожного семестру і навчального року. Його призначення – діагностування інтегрованого результату освітньої діяльності здобувачів освіти відповідно до поставлених на даному етапі завдань навчання.Підсумковий контроль є обов’язковим.
Серед методів контролю найчастіше застосовуються:
- спостереження за навчально-пізнавальною діяльністю вихованців на заняттях, що дозволяє скласти уявлення про те, як ними сприймається і осмислюється програмний матеріал, в якій мірі виявляється їх самостійність, кмітливість, творчість тощо;
- усне опитування (індивідуальне і фронтальне) полягає у постановці перед здобувачами освіти запитань за змістом вивченого матеріалу і оцінюванні повноти, логічності і обґрунтованості їхніх відповідей;
- письмовий контроль здійснюється за допомогою письмових робіт (вирішення різних задач і вправ,диктанти, перекази, твори, письмові відповіді на питання) дозволяє виявити уміння послідовно викладати матеріал, висловлювати свої думки на письмі;
- графічна перевірка (складання таблиць, схем, роботи з контурною картою, схематичне зображення різних предметів, механізмів, пристроїв тощо) виявляє вміння вихованців узагальнювати, систематизувати, класифікувати вивчений матеріал, сприяє розвитку їх абстрактного мислення;
- практична перевірка проводиться шляхом виконання вихованцями, учнями і слухачами певних досліджень, лабораторних дослідів, трудових або рухових операцій, створення виробів, моделей тощо. Вона дає можливість перевірити уміння здобувачів освіти застосовувати набуті знання на практиці;
- тестовий контроль здійснюється за допомогою набору стандартизованих завдань, які дають можливість за порівняно короткий час перевірити засвоєння програмного матеріалу усіма вихованцями, учнями і слухачами, виміряти обсяг і рівень конкретних знань, умінь і навичок.
Залежно від специфіки організації контролю за навчальною діяльністю здобувачів освіти у під час гурткової роботи використовуються фронтальна, групова, індивідуальна форми контролю а також самоконтроль і взаємоконтроль.
Фронтальна форма контролю дозволяє керівнику гуртка ставити питання до всіх вихованців з метою залучення їх до обговорення.
Групова форма організації контролю використовується у тих випадках, коли перевіряються підсумки навчальної роботи або хід її виконання частиною, групою вихованців гуртка, що отримали певне завдання. При цьому питання ставляться перед групою, яка працювала над розв’язанням даного завдання, а до обговорення обов’язково залучаються решта вихованців.
Індивідуальний контроль передбачає отримання більш повної картини навчання окремих вихованців, учнів і слухачів, зокрема їх поступу у досягненні освітніх цілей. Під час індивідуального контролю особливу увагу звертається на осмисленість, логічність засвоєних знань, практичні уміння здобувачів освіти їх застосовувати.
Самоконтроль допомагає здобувачам освіти самостійно розібратися у ступеню оволодіння знаннями, перевірити правильність виконання вправ шляхом зворотних дій, оцінити практичне значення результатів проведених дослідів, виконаних вправ, задач тощо. Самоперевірка сприяє стимулюванню учіння, більш повному сприйманню програмного матеріалу, викликає потребу у його глибокому осмисленні.
Взаємоконтроль включає контроль з боку одних вихованців, учнів і слухачів висловлювань та результатів діяльності інших.
Самоконтроль і взаємоконтроль дозволяють поступово передавати контрольно-оцінні механізми від педагога до здобувачів освіти.
Невід’ємним складником освітнього процесу є оцінювання навчальних досягнень здобувачів освіти, що дозволяє визначити його успішність і результативність та здійснюється постійно. Метою оцінювання є відстеження особистісного розвитку здобувачів освіти БТДЮ Інгульського району, процесу опанування ними навчального досвіду як основи компетентності, забезпечення індивідуальної траєкторії їх розвитку. Оцінювання передбачає організацію педагогом діяльності вихованців, учнів і слухачів щодо усвідомлення ними цілей та очікуваних результатів навчання, способів їх досягнення та визначення подальших навчальних дій щодо покращення досягнень за результатами зворотнього зв’язку.
Для оцінювання навчальних досягнень здобувачів освіти закладу здійснюється систематичне вивчення їхнього індивідуального розвитку в освітньому процесі за допомогою різнихпрактик і технік формувального оцінювання, що дозволяють вносити корективи у навчання, встановлювати зворотній зв’язок у його процесі.Формувальне оцінювання являє собою аналітичний інструмент освітнього процесу і є одним з найбільш ефективних видів оцінювання.Сутність формувального оцінювання полягає увідстеженні та покращенні особистих досягнень здобувачів освіти, прогресу їх навчальної діяльності (а не помилок та прогалин у знаннях), зростанні знань, умінь і навичок із метою оптимізації освітнього процесу у співпраці «педагог – вихованець» і «вихованець – педагог».
Реалізація формувального оцінювання здійснюється на принципах компетентнісного, діяльнісного й особистісно-орієнтованого підходів.Формувальне оцінювання може здійснюватися у вигляді самооцінювання, взаємооцінювання здобувачів освіти, оцінювання педагогом за допомогою окремого інструментарію (карток, шкал,щоденника спостереження керівника гуртка, портфоліо результатів освітньої діяльності вихованців, учнів і слухачів закладу).
Формувальне оцінювання сприяє формуванню та розвитку у вихованців, учнів і слухачів навичок «учіння», самооцінки та взаємооцінки; залученню їх у якості партнерів освітнього процесу, що допомагає їм брати на себе більшу відповідальність за власний процес отримання вмінь та розвивати навички для навчання протягом усього життя.
Поруч із формувальним застосовується рейтингове оцінювання, у основу якого покладено поопераційний контроль і накопичення рейтингових балів за різнобічну навчально-пізнавальну діяльність вихованців, учнів і слухачів у процесі гурткової роботи.Для оцінювання використовується універсальна 100-бальна шкала, де кожному з видів гурткової роботи надається певна кількість балів, яку керівник гуртка визначає самостійно.Рейтингова система виступає не просто визначенням загального рейтингу кожного здобувача освіти а й слугує заохоченням до занять у гуртку(наприклад у вигляді надання вихованцям додаткових прав, доручення почесних обов’язків, присвоєння різних почесних звань, присудження почесних місць у змаганнях і конкурсах,що можуть супроводжується колективними й індивідуальними нагородами – преміями, подарунками, почесними і похвальними грамотами).Загальний рейтинг здобувача позашкільної освіти виступає комплексним показником якості його навчання з урахуванням показників соціальної, творчої і практичної діяльності(за семестр, за навчальний рік, за результатами певного рівня або виконання певної навчальної програми).
Рейтингове оцінювання може здійснюватися у вигляді«Рейтингу досягнень», що передбачає побудову системи різних видів виконаних робіт, які засвідчують динаміку в індивідуальному розвитку здобувача позашкільної освіти; інтеграцію його кількісних і якісних оцінок.
Дана система оцінювання сприяє підвищенню мотивації навчальної діяльності здобувачів позашкільної освіти, до їх самонавчання та самооцінювання;розширює можливості у їх індивідуальній підготовленості на кожному етапі навчального процесу; підвищує об’єктивність оцінювання не лише протягом навчального року, а й усього періоду навчання у гуртку, колективі/закладі;забезпечує здорову конкуренцію.Рейтингова система оцінювання чудово підходить для використання під час дистанційного та мішаного навчання в умовах, коли заклад не може відновити освітній процес повноцінно.
З метою безперервного відстеження навчальних досягнень здобувачів освіти, їх коригування, прогнозування можуть проводитися моніторингові дослідження успішності і результативності у гуртках за напрямами і профілями позашкільної роботи.Моніторинг передбачає організацію цілої системи відстеження, що функціонує постійно. Методами моніторингу можуть бути: вивчення продуктів дитячої діяльності, ігрові, тестові завдання, проведення контрольно-оціннювальних занять, співбесіди з педагогами, батьками і дітьми, анкетування та опитування, контент-аналіз документації, вивчення журналів обліку роботи гуртків, протоколів конкурсів різних рівнів,якісний аналіз, кількісна обробка результатів, індивідуальна та групова експертна оцінка тощо.
Особливу увагу моніторингова діяльність БТДЮ Інгульського району приділяє педагогічному і психологічному моніторингу. Об’єктом педагогічного виду моніторингу є результати освітнього процесу.Психологічний вид моніторингу дозволяє виявити чинники, що мають позитивний або негативний вплив на розвиток дитини.
Зокрема, моніторинг у БТДЮ Інгульського району передбачає:
– вивчення ефективності реалізації різних навчальних програм;
– дослідження динаміки зростання професійної майстерності педагогів, якості їх інноваційної діяльності;
– вивчення рівня готовності учнів до переходу з початкового до основного та вищого рівнів занять у гуртках (рівень сформованості компетентностей здобувачів освіти);
– прогнозування успішності учнів;
– дослідження творчих досягнень учасників освітнього процесу (участі у конкурсах, конференціях, фестивалях, змаганнях, виставках різного рівня, зльотах та зборах, олімпіадах та інших навчальних і організаційно-масових заходах та результативності творчої діяльності за напрямами і профілями позашкільної роботи).
VIІI. Корекційно-розвитковий складник(для осіб з особливими освітніми потребами)
У освітньому процесі у БТДЮ Інгульського району надаються освітні послуги для наступних категорій дітей з особливими освітніми потребами: діти з обмеженими можливостями; діти-сироти; діти, позбавлені батьківського піклування; діти з сімей, що перебувають у складних життєвих обставинах; діти з сімей переселенців з АР Крим, Донецької, Луганської областей та інших окупованих територій.
Адміністрацією закладу забезпечується виявлення та усунення факторів, що перешкоджають реалізації прав і задоволенню потреб таких осіб уБТДЮ Інгульського району.У закладі за потреби можуть утворюватися інклюзивні та/або спеціальні групи та інші організаційні форми для навчання осіб з особливими освітніми потребами. Спеціалістами, залученими до освітнього процесу розробляються необхідні умови створення інклюзивного освітнього середовища у закладі.
Якщо навчальна програма передбачає участь осіб з особливими освітніми потребами то вводиться корекційно-розвитковий компонент, спрямований на їх розвиток, забезпечення досягнення ними результатів навчання та подальшу соціалізацію, надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг.
Практичним психологом закладу проводиться: добір методів формування психологічної готовності учасників освітнього процесу для спільного навчання, виховання, розвитку та соціалізації вихованців, учнів та слухачів з урахуванням їхніх потреб та можливостей; ознайомлення педагогічних працівників з арт-терапевтичними та арт-педагогічними підходами у період адаптації дітей з особливими освітніми потребами до умов закладу позашкільної освіти; застосовуються практичні вправи роботи з дітьми, педагогами, батьками; надаються індивідуальні та групові консультації з питань збереження психологічного здоров’я у період воєнних дій;здійснюється психологічний супровід осіб з особливими освітніми потребами (за запитом) у створенні сприятливих умов для реалізації творчого потенціалу вихованців, їх соціалізації, встановленню доброзичливого психологічного клімату, запобіганню конфліктів і міжособистісних ускладнень у колективі;
На підставі принципів недискримінації та урахування багатоманітності людини, що їх гарантовано державою, педагогічними працівниками закладу здійснюється ефективне залучення та включення дітей з особливими освітніми потребами у заходи, що їх організовано БТДЮ Інгульського району як у сфері позашкільної освіти, так і в установах, де реалізуються права дітей з особливими освітніми потребами на здобуття дошкільної і загальної середньої освіти (встановлено громадські зв’язки та творча співпраця з ЦК РДІ «Мрія», ІРЦ №4 м. Миколаєва, закладами загальної середньої та дошкільної освіти Інгульського району, де є інклюзивні групи і класи).
Соціальні потреби дітей із складними порушеннями розвитку під час їх перебування у БТДЮ Інгульського району можуть задовольнятися асистентом дитини – одним із батьків або особою, уповноваженою ними.
IХ. Очікувані результати реалізації освітньої програми
Результатом реалізації освітньої програми є сформованість у вихованців, учнів і слухачів пізнавальної, практичної, творчої, соціальної та інших життєвих компетентностей необхідних кожній сучасній людині для успішної життєдіяльності.
Пізнавальні компетентності передбачають оволодіння поняттями та знаннями з різних галузей знань; основ характеристики явищ і процесів суспільного життя; набуття знань морально-психологічних якостей, способів організації змістовного дозвілля.
Практичні компетентності передбачають формування різноманітних техніко-технологічних вмінь і навичок, здатності реалізовувати і захищати свої права, орієнтуватися у соціальних відносинах, встановлювати зв’язки між подіями і явищами, формулювати, висловлювати та доводити власну думку, позицію.
Творчі компетентності передбачають набуття досвіду власної творчої діяльності з різних галузей знань, розв’язання творчих завдань, здатності проявляти творчу ініціативу; розвиток дослідницьких здібностей, системного, просторового і логічного мислення, уяви, фантазії; потреби у творчій самореалізації та духовному вдосконаленні.
Соціальні компетентності орієнтовані на досягнення високого рівня освіченості і вихованості; емоційний, фізичний та інтелектуальний розвиток; формування позитивних особистісних якостей (самостійність, наполегливість, працелюбство та ін.), ціннісного ставлення до себе та інших, вміння працювати в колективі. Розвиток здатності до професійного самовизначення,творчого становлення. Формування громадянської поведінки, патріотизму, любові до України.
Окрім компетентностей, що складають основу реалізації компетентнісного підходу у позашкільній освіті необхідно ще виділити формування таких життєвих компетентностей, що розуміються як знання, вміння, життєвий досвід особистості і необхідні для розв’язання життєвих завдань і продуктивного здійснення життя як індивідуального проекту. Вони передбачають свідоме ставлення до виконання різних соціальних ролей,максимально адекватних до конкретної соціокультурної та історичної ситуації.
Дані життєві компетентності мають наскрізний характер і становлять системну властивість усієї особистості.
Уміння вчитися– передбачає формування індивідуального досвіду участі здобувача освіти у освітньому процесі; вміння, бажання організувати свою працю для досягнення успішного результату; оволодіння вміннями та навичками саморозвитку, самоаналізу, самоконтролю та самооцінки.
Здоров’язбережувальна компетентність – пов’язана з готовністю вести здоровий спосіб життя у фізичній, соціальній, психічній та духовній сферах.
Загальнокультурна (комунікативна) компетентність‑передбачає опанування спілкуванням у сфері культурних, мовних, релігійних відносин; здатність цінувати найважливіші досягнення національної, європейської та світової культур.
Суспільно-трудова компетентність ‑ пов’язана з готовністю робити свідомий вибір, орієнтуватися у проблемах сучасного суспільно-політичного життя; оволодіння етикою громадянських стосунків, навичками соціальної активності, функціональної грамотності; уміння організувати власну трудову та підприємницьку діяльності; оцінювати власні професійні можливості, здатність співвідносити їх із потребами ринку праці.
Інформаційна компетентність ‑ передбачає оволодіння новими інформаційними технологіями, уміннями відбирати, аналізувати, оцінювати інформацію, систематизувати її; використовувати джерела інформації для власного розвитку.
Наявність вище зазначених життєвих компетентностей у здобувачів позашкільної освіти допоможе їм у майбутньому визначити вибір свого життєвого шляху.